5 ترفند برای پیشرفت شما در عکاسی منظره

پنج ترفند برای پیشرفت شما در عکاسی منظره

در این مقاله قصد داریم پنج روش به شما ارائه دهیم که می توانید آنها را در عکاسی منظره امتحان کنید و تجربیات جدید و جالبی کسب کنید. این تکنیک ها شما را مجبور می کند تا در مورد مناظر اطراف خود متفاوت فکر کنید و با دید جدیدی به آنها نگاه کنید. حتی می توانید در مکان ها یا موقعیت هایی که اصلا به آنها توجه نمی کردید؛ سوژه های عکاسی و مناظر بسیار جدید و متفاوتی را کشف کنید و از آنها عکس بگیرید.

با ما همراه باشید.

۱ – نوردهی طولانی در مکان های غیر عادی

نور دهی طولانی مدت، شاید شما را به یاد جریان آب، عکاسی در شب، و یا عکاسی در نور کم بیاندازد. شما می توانید در مورد هر چیزی که حرکت می کند یا در طی زمان تغییر می کند؛ از نور دهی طولانی استفاده کنید. در سوژه های ثابت لزومی ندارد که از این تکنیک استفاده کنید.

اگر شما می خواهید عکاسی با نوردهی طولانی را در طول روز که نور زیاد است انجام دهید؛ گاهی اوقات به یک فیلتر ان دی (ND) که ۶ استاپ نور را کم می کند و یا حتی فیلتری که ۱۰ استاپ نور را کم می کند؛ نیاز دارید. ایده کار این است که به دنبال سوژه هایی بگردید که برای مثال در باد حرکت می کنند. در این روش، اگر بعضی از اجزای صحنه، ثابت و برخی دیگر در حال حرکت باشند، نتیجه بهتری به دست می آید. شاید برگ ها یا شاخه های نازک تر حرکت کنند و شاخه های ضخیم تر و تنه درخت ثابت بمانند.

 

دوربین خود را روی سه پایه قرار دهید؛ در صورت لزوم از فیلتر ان دی استفاده کنید و عکس بگیرید. شما یک تصویر ساده و در عین حال قدرتمند خواهید داشت که نه تنها حاوی یک نگاه لحظه ای است بلکه در این تصویر، چند ثانیه هم ثبت شده است. شما می توانید این کار را در مزارع هم امتحان کنید؛ جایی که محصولات در باد حرکت می کند، مثل رقص گندم در باد.

 

۲-  هنگام عکس گرفتن، دوربین خود را حرکت دهید.

شما معمولا هنگام عکاسی سعی می کنید که ثابت و بدون حرکت بایستید، به همین دلیل است که در عکاسی منظره از سه پایه استفاده می کنید. اما جالب است گاهی قوانین را دور بزنید و ببینید که چه نتیجه غیر قابل انتظاری به وجود می آید؛ می توانید در حین عکاسی دوربین را از بالا به پایین حرکت دهید و یا در حالی که شاتر را فشار می دهید؛ دوربین را کمی بچرخانید.

این تکنیک حرکت دادن دوربین، به نسبت آنچه شما می بینید دارای تاثیر گذاری خوبی نسبت به عکاسی معمول است؛ برای مثال اگر سوژه عکاسی شما، درختان بلند باشند، دوربین خود را به سمت بالا و پایین حرکت دهید. این کار همچنین به شما کمک می کند تا بتوانید زمان نوردهی را در حدود یک ثانیه تنظیم کنید و عکس زیبایی را ثبت کنید.

 

 

 

 

 

۳- در حین عکس گرفتن، لنز خود را زوم کنید.

عنصر دیگری که هنگام عکاسی معمولا ثابت می ماند؛ فاصله کانونی است.

اما اگر شما در زمان نوردهی، فاصله کانونی را تغییر دهید؛ چه اتفاقی می افتد؟

مطمئنا، اگر دوربین را در نوردهی طولانی مدت تنظیم کنید تا در معرض نور بیشتری باشد، به شما زمان و فرصت زوم کردن را می‌دهد.

با استفاده از این تکنیک، شما دو گزینه خواهید داشت. می توانید بزرگ نمایی (zoom in) و یا  کوچک نمایی (zoom out) کنید و به یک اثر جالب برسید؛ مثل این که همه چیز در عکس در حال حرکت به سمت حاشیه های عکس باشد.

و یا اینکه، شما می توانید با لنز خود تا بیشترین مقدار ممکن زوم کنید و رینگ زوم لنز را در دستتان ثابت نگه دارید. در حالی که دکمه شاتر را فشار می دهید و رینگ زوم را ثابت نگه داشته اید، دوربین را به گونه ای بچرخانید که لنز zoom out شود.

فراموش نکنید که دستی که با آن رینگ زوم را نگه داشته اید، ثابت بماند. در واقع با حرکت دادن دوربین، شما zoom out می کنید. با این تکنیک شما یک عکس با جلوه تصویری درهم تنیده خواهید داشت؛ که طبق تجربه من با درختان کاج یا درختان مشابه، این کار بهتر انجام می شود.

 

 

۴- با روش های غیر معمول، از فیلتر های ان دی (ND) تدریجی استفاده کنید.

شما به عنوان یک عکاس منظره، احتمالا می دانید که از فیلترهای ان دی (ND) تدریجی چگونه استفاده کنید تا نور آسمان را در پیش زمینه عکس متعادل کنید، اما این همه کاری نیست که این فیلترها انجام می دهند؛ می توانید با آنها کارهای خیلی بیشتری انجام دهید.

در گذشته های دور، عکاسان از تکنیک داج اند برن ( dodge and burn ) استفاده می کردند تا بعضی از نقاط و مناطق عکس را روشن تر یا تیره تر کنند. این تکنیک هنوز هم در پردازش عکس ها استفاده می شود.

اما اگر می توانستید این کار را مستقیما در خود دوربین و با استفاده از دو فیلتر ان دی تدریجی برای تیره کردن حاشیه های عکس انجام دهید چه اتفاقی می افتاد. شما فقط نیازدارید تا  فیلترهای ان دی تدریجی را در زاویه نود درجه قرار دهید، یکی به سمت چپ و دیگری به سمت راست. حتی لازم نیست که فیلترها مشابه هم باشند. برای مثال می توانید از یک فیلتر ۲ اسناپ و یک فیلتر ۳ استاپ استفاده کنید. با این کار، یک اثر پرتو نور ایجاد می شود.

 

عکاسی منظره

پنج ترفند برای پیشرفت شما در عکاسی منظره

 

۵- سینماگراف بسازید

سینماگراف، ترکیبی از فیلم و عکس است که نتیجه یک فایل ویدئویی است.

در زیر یک نمونه از سینماگراف برای شما آورده ایم که ببینید آن‌ها چگونه هستند:

به طور خلاصه، در این تکنیک، برای خلق سینماگراف، شما باید یک ویدئو ضبط کنید، ترجیحا دوربین را بر روی سه پایه قرار دهید. یکی از فریم ها را فریز کرده و عکس بگیرید؛ سپس یک ماسک ایجاد کنید که فقط یک عنصر در آن حرکت کند. البته اگر شما کاری کنید که این حرکت مرتبا تکرار شود ویدئویی قابل تکرار بدست می‌آید که بهتر به نظر می رسد، اما این تکرار خیلی ضروری نیست. این اثر با ذهن بیننده بازی می کند، زیرا همه عناصر در آن، از یک عنصر متحرک جدا هستند.

نتیجه

امیدوارم این ایده ها برای شما جالب توجه باشد و افق ها و تکنیک های جدیدی برای شما به ارمغان بیاورند. به نظر من، آزمون و خطا، نقش بزرگی در عکاسی دارد که این امر در عکاسی منظره هم صادق است.

 

⭐️ مشاهده فروشگاه اینترنتی دوربین و لوازم عکاسی دیدنگار  ⭐️

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.