تجهیزات ضروری برای عکاسی طبیعت

عکاسی طبیعت: تجهیزات ضروری برای عکاسان طبیعت

تعریف عکاسی طبیعت

عکاسی طبیعت ( Nature photography ) بر مناظر طبیعی، حیات وحش و زندگی گیاهی تمرکز دارد، یعنی همان چیزهایی که در طبیعت می بینیم. عکس های طبیعت، چشم اندازی از حیوانات، جنگل ها یا کوه ها را به شما نشان می دهد که ممکن است در فرد دیده نشود.
بسیاری از عکاسان طبیعت سعی می کنند که زیبایی ها و شگفتی های طبیعت را به مردم نشان دهند، اکثرا با این امید که افراد بیشتری برای کمک به محیط زیست تشویق و وارد عمل شوند.

اهمیت عکاسی طبیعت

هر کسی که به غروب شگفت انگیز خورشید یا کوههای باشکوه نگاه کند، ممکن است در برابر هیبت و عظمت این مناظر احساس حقارت کند. برخی می گویند این لحظه مثل ایستادن در برابر خداست. ممکن است تلاش برای رسیدن به این لحظه معنوی برای شما و دیگران یک تجربه حیرت آور است. شما این احساس شگفتی را با شروع به عکاسی و دیدن مناظر و حیات وحش می توانید ابراز کنید.

تجهیزات ضروری موردنیاز برای عکاسان طبیعت ( منظره )

یک عکس چشم انداز (طبیعت) عالی می تواند تخیل شما را برانگیزد و الهام بخش روح تان باشد. این عکس های طبیعت شگفتی را در زندگی ما به ارمغان می آورد و به ما یادآوری می کند که چرا به کلیساهای طبیعت متصل می شویم.
آنچه که ممکن است برای شما روشن نباشد ادوات و لوازمی است که برای گرفتن یک عکس منظره فوق العاده، ضروری است و به آن نیاز دارید. بنابراین، اجازه دهید درباره آن با شما صحبت کنیم.
فهرستی از وسایل و لوازم ضروری برای عکاسان طبیعت که توسط متخصصین دیدنگار پیشنهاد می شود:

  1. بدنه ی دوربین ( camera body ) 
  2. سه پایه ی دوربین عکاسی ( Tripod )
  3. لنز دوربین ( camera lens )
  4. فیلترهای عکاسی ( photographic filter )
  5. خودتان (خود عکاس)

تجهیزات ضروری برای گرفتن عکس های حیرت انگیز از طبیعت کدام اند؟

بدنه ی دوربین

ما با بدنه ی دوربین ( camera body ) شما شروع خواهیم کرد. شما از هر دوربینی می توانید برای گرفتن یک عکس طبیعت و به اشتراک گذاری آن در شبکه های اجتماعی استفاده کنید. اما برای اینکه شما در عکاسی از طبیعت به سطوح بالاتری برسید، ضروری است که از بدنه دوربینی استفاده کنید که به شما اجازه می دهد دوربین تان را از حالت خودکار (Auto) خارج کنید و شروع به عکاسی  در مد( حالت ) تقدم دیافراگم ( Aperture Priority ) کنید.

تعریف تقدم دیافراگم (Aperture Priority ) از دیدگاه ویکی پدیا

تقدم دیافراگم Aperture Priority نام یک حالت در تنظیم دوربین عکاسی است. در این حالت، عکاس می‌تواند دیافراگم مورد نظر خود را تنظیم کند و دوربین را بر اساس اطلاعات نورسنج و سرعت شاتر  متناسب با نور محیط تنظیم می‌کند تا نورسنجی درست حاصل شود.

از این حالت در شرایطی استفاده می‌شود که عکاس می‌خواهد دیافراگم را به منظور کنترل عمق میدان تحت کنترل داشته باشد.

یکی از نکات کلیدی برای گرفتن یک عکس طبیعت عالی این است که در طول عمق میدان، یک فوکوس شارپ و  دقیق داشته باشید.
به عبارت دیگر، هر چیز کوچکی که در عکس شما وجود دارد؛ از برگ های موجود در منظره جلوی عکس گرفته تا کوهستان های دور، باید در فضای عکس کاملا مشخص باشد. برای رسیدن به این هدف، شما نیاز دارید که با یک نسبت کانونی مشخص عکاسی کنید، و بتوانید عمق میدان را بالا ببرید. عکاسی در مد تقدم دیافراگم (Aperture Priority ) به شما این را امکان می دهد تا بتوانید نسبت کانونی مناسبی را برای صحنه تان انتخاب کنید. این نسبت کانونی مناسب می تواند چیزی در محدوده دیافراگم f / 8  تا f / 16  باشد تا بتواند عکس هایی با عمق میدان خوب و فوکوس دقیق تر را تولید کند.

تنظیمات دیگری در دوربین که می توانید در مد تقدم دیافراگم انتخاب کنید، ایزو ISO است.
ایزو ISO حساسیت سنسور دوربین شما به نور است. عکاسی با ایزوی ISO پایین، عکس های روشن تری را با نویز کمتر و یا دانه بندی کمتری به شما ارائه می دهد. برای گرفتن عکس های طبیعت بهتر، سعی کنید که تا جایی که ممکن است با ایزویی نزدیک به مقادیر پایه ایزوی  ( یعنی مقادیر ایزوی ۱۰۰ یا ۲۰۰) دوربین خود عکاسی کنید.
ترکیبی از یک نسبت کانونی بزرگ ( f / 8  یا بالاتر ) و یک ایزوی ISO پایین ( ۱۰۰ یا ۲۰۰ ) به معنی این است که برای گرفتن عکس های خوب به یک دیافراگم بسته تر و نورگیری طولانی تر نیاز دارید. اگر عکس های منظره  را در ظهر بگیرید؛ یعنی هنگامی که خورشید در بالای آسمان قرار دارد؛ نور محیط بیشتری برای گرفتن یک عکس خوب با دیافراگم بازتر و نورگیری کمتر مورنیاز است. اما عکس های منظره واقعا چشمگیر، یعنی عکس های طبیعتی که ممکن است به دنبال آنها باشید، معمولا در شرایط نوری کاملا متفاوتی گرفته شده اند.

بسیاری از عکس های منظره عالی در طول ساعت طلایی گرفته می شود؛ که این ساعت طلایی در مدت زمان خیلی کوتاه طلوع خورشید یا غروب آفتاب، زمانی که روشنایی جذاب صحنه منظره را رنگ می کند؛ اتفاق می افتد.
همچنین آسمان ابری یک عنصر نمایشی را به صحنه ی شما اضافه می کند که می تواند یک منظره ی معمولی را به یک عکس خیره کننده تبدیل کند. در چنین شرایطی (شرایط ابری)، نور موجود در محیط بسیار کمتر است و این قضیه باعث می شود که ما برای عکاسی منظره بهتر به وسیله ضروری دیگری که در کیت های عکاسی وجود دارد نیاز داشته باشیم: یک سه پایه عکاسی.

سه پایه دوربین

سه پایه ی دوربین عکاسی ( Tripod ) یک پلت فرم و سطح ثابت و غیرمتحرک را  برای دوربین دیجیتال شما فراهم می کند؛ به طوری که هنگام گرفتن عکس، دوربین شما لرزش نداشته باشد. سه پایه به شما اجازه می دهد تا زمان کافی داشته باشید که بتوانید با دقت صحنه عکس خود را تنظیم کنید و سپس دوربین خود را در آن موقعیت قفل کنید که ثابت بماند. از آنجا که ممکن است شما  در شرایط کم نور عکاسی کنید، با استفاده از یک نسبت کانونی بزرگ و ایزوی ISO کم، برای گرفتن صحنه ی کاملا کشیده به نوردهی طولانی نیاز دارید؛ که این یعنی با کاهش سرعت شاتر امکان محو شدن سوژه را داریم. این مدت زمان زیادی است که بتوانید به طور پیوسته و ثابت دوربین خود را نگه دارید. با نصب دوربین بر روی یک سه پایه، در طی زمان نوردهی طولانی می توانید دوربین را ثابت نگه دارید که  به این طریق می توان جزئیات متحیر کننده ای را ثبت کرد.

لنزهای دوربین

البته، یکی از مهمترین تجهیزات لازم برای یک عکاس، لنز دوربین ( camera lens ) است که با استفاده از آن یک عکس گرفته می شود.
برای عکاسی طبیعت، مناسب ترین و همه کاره ترین لنز برای عکاس لنز واید است.
لنزهای واید، لنزهایی با فاصله کانونی کوتاه هستند که عمق میدان زیاد و مناسبی را به شما ارائه می دهند. این عمق میدان زیاد منظره و عکس، انعطاف پذیری بیشتری را در گرفتن یک عکس  طبیعت که نشان دهنده عظمت کامل یک منظره و چشم انداز است را به شما می دهد.

ما، متخصصین دیدنگار به شما حداقل فاصله کانونی ۱۲mm  میلیمتر برای بدنه دوربین APS-C (cropped sensor) و فاصله کانونی ۱۸mm میلیمتری برای دوربین های فول فریم Full Frame)) را به شما توصیه می کنیم.

نیازی نیست از لنزهای واید با دیافراگم کمتر ( بازتر ) استفاده کرد. استفاده از لنزهای با دیافراگم کمتر هزینه ی خرید لنزتان را بالا می برند؛ به طور کلی لنزهای واید در شرایط کم نور، توانایی نورگیری بهتری دارند و می توان با همان لنزهای وایدی که دارید عکاسی کنید؛ با استفاده از دیافراگم  ۸ یا بالاتر که نیاز شما به عمق میدان مناسب را تامین کند. دیافراگم های بازتر نیاز به یک دهنه بزرگ لنز در دوربین دارند، که قیمت این لنزها زیاد است؛ درحالی که عملکرد این لنزهای واید با دیافراگم بازتر به سرمایه گزاری و پرداخت هزینه بیشتر می ارزد. ممکن است بسیاری از عکاسان توانایی خرید این لنزهای گران قیمت را نداشته باشند؛ از آنجا که شما با دیافراگم f / 8 یا بالاتر عکاسی می کنید، یک لنز با حداکثر فاصله کانونی f / 4  بیشتر به درد شما می خورد و نیازهایتان را تامین کند.

فیلترهای عکاسی

بیایید به طور خلاصه درباره فیلترهای عکاسی ( photographic filter ) صحبت کنیم. فیلترها می توانند یک ابزار عالی برای عکاسان طبیعت باشند. از جمله مفیدترین فیلترهای خنثی مناسب عکاسی طبیعت، می توان فیلترهای ND تدریجی و فیلترهای پلاریزه را نام برد. با این حال، با اینکه فیلترهای عکاسی می توانند در عکاسی منظره بسیار مفید باشند ولی ما آنها را ابزار لازم و ضروری در نظر نمی گیریم. در عکاسی در نور مناسب، فیلترها غیر ضروری هستند. فیلترهای ND  باعث کاعش نور و تاریک شدن عکس شما می شوند. پس اگر شما در عکاسی از یک فیلتر ND استفاده می کنید، می توانید تفاوت های نوری به وجودآمده در عکس تان را با یک نرم افزار ویرایش عکس جبران کنید.
 به طور خلاصه، فیلترهای عکاسی سودمند هستند ولی کاملا ضروری نیستند.

 

خودتان ( خود عکاس )

آخرین بحث از لوازم ضروری در عکاسی طبیعت که ما درباره آن بحث خواهیم کرد؛ خود “شما” هستید. چشم شما برای تشخیص ترکیب و ساختار صحنه عکاسی تان، مهم ترین فاکتور در مجموعه ابزار لازم عکاسان طبیعت است. توانایی شما برای تشخیص نور مناسب؛ ضروری است. اگر به یک صحنه نگاه کنید و صدای درونی خود که می گوید، “اوه، حیرت انگیز است”، را بشنوید. این نشانه خوبی است که نور محیط مناسب است. به آن صدای درونی خود گوش کنید، صبر کنید و یک عکس بگیرید.
در اطراف صحنه تان قدم بزنید. به دنبال عنصر و اجزایی بگردید که در ترکیب و ساختار عکس شما در منظره جلوی عکس تان قرار بگیرند. یکی از بزرگترین چالش های عکاسی طبیعت، این است که حس اندازه و مقیاس را به بیننده القا کنید. یعنی عکس شما شامل عناصر و اجزایی در منظره جلوی عکس تان باشد؛ که این کار فوق العاده ای در عکاسی است. یک بوته، یک برگ درخت، یک سنگ یا یک شخص، می تواند یک حس مقیاس واندازه را در عکس تان به بیننده القا کند. همچنین این کار به ساده سازی صحنه ی عکس تان کمک می کند و باعث می شود عکس های شما  برای بینندگان صمیمانه تر و قابل لمس تر باشد.

 

خلاصه _ تجهیزات عکاسی طبیعت

با یک نگاه تیزبین و مشتاق به طبیعت، یک بدنه دوربین که به شما امکان عکاسی در مد تقدم دیافراگم (Aperture Priority ) را می دهد، یک سه پایه دوربین محکم و یک لنز واید شارپ شما می توانید عکاسی منظره خود را به سطح بالاتری ارتقا دهید.
شما با عکس های منظره خود می توانید احساس جادویی را به بیننده منتقل کنید؛ حس جادویی که شما هنگامی که درمیان طبیعت بکر و باشکوه ایستاده اید؛ احساس می کنید. ممکن است کسی که عکس های شما را تماشا می کند با خود بگوید “وای” و “به به” ؛ که این ابرازشگفتی بینندگان، به خودی خود می تواند یک پاداش و احساس رضایت، برای عکاس طبیعت باشد.

همین حالا از خانه تان بیرون بیایید و تعدادی عکس منظره بینظیر بگیرید!

 

 

اگر در زمینه عکاسی طبیعت فعالیت می‌کنید، تجربیات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید

⭐️ مشاهده فروشگاه اینترنتی دوربین و لوازم عکاسی دیدنگار ⭐️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.