عکاسی، علم یا هنر؟

عکاسی، علم، هنر؟

عکاسی علم است یا هنر ؟

فشردن یک دکمه و ثبت ناگهانی یک تصویر می تواند به راحتی صورت گیرد، این ثبت ساده و دل چسب به تنهایی نمی تواند جوابگوی تعریف عکاسی باشد.

پس عکاسی را چگونه بشناسیم؟

 

عکاسی علم است یا هنر

 

Photography یا عکاسی از واژه یونایی Photos به معنی نور و Graphos به معنی نگاشتن یا ثبت کردن می‌باشد .
انسان ذاتا موجودی کمال پسند است و همواره در پی زیبایی‌های اطراف خود بوده و سعی داشته تا این زیبایی‌ها را به نوعی برای دیگران ثبت و به آن‌ها ارایه کند؛ برای این منظور در ابتدای تلاش خود دست به دامان نقاشی شد و با استفاده از ابزارهای مختلف اقدام به ثبت این ذوق باطنی خود نمود. این ابزار (نقاشی) نیازمند مهارت و تمرین زیاد بود تا بتوان با آن بازتابی از زیبایی دلخواه را به دست آورد.
با اختراع دوربین عکاسی در سال ۱۸۲۶ توسط آقای ژوزف نئپس فرانسوی، بشر توانست با استفاده از این وسیله اقدام به ثبت زیبایی‌ها با سرعت و دقت بالا نماید؛ ولی کار کردن با آن، نیازمند شناخت قوانین فیزیک و شیمی بود؛ در این مرحله عکاسان پیشگام، اقدام به تدوین مجموعه تجربیات خود در زمینه کتاب‌ها و جزوات آموزش عکاسی نمودند که بیشتر به مباحث علمی و فنی عکاسی می‌پرداخت. از این رو می‌توان عکاسی را در قالب علم پیگیری نمود.
اما ذات زیبایی و نگاه خلاق از هنر بر می‌آید. هنر در یک تعریف جامع بدین شکل بیان می‌شود: «به تجلی در آوردن احساسات آدمی به هر شکل ممکن.» این تجلی می‌تواند در قالب نقاشی، موسیقی، فیلم سازی و… باشد. عکاسی هم دور از این تجلی‌گاه نیست و مسلما فرد عکاس از منظر یک هنرمند اقدام به ثبت محیط اطراف می‌نماید. پس می‌توان نتیجه گرفت عکاسی علم و هنر ثبت لحظات است که توسط فردی آگاه انجام می‌شود.
این آگاهی از علم و هنر، در قالب خلاقیت، به تجلی رسیده و امروزه شاهد ثبت هزاران تصویر هستیم که از دیدگاه‌های مختلف بررسی می‌شوند؛ بعضی از تصاویر صرفا ثبت ساده از محیط می‌باشند و شاید در برگیرنده نگاه عمیق هنری نباشند ولی بی‌ارزش هم نیستند چون آن لحظه دیگر تکرار نمی‌شود. و بعضی از آثار به قدری از نظر تکنیکی و هنری دارای ارزش مفهومی هستند که می‌توان ساعت‌ها در موردشان بحث و نقد کرد. بالا بردن سطح آگاهی و شناخت پیرامون موضوعات جامعه و همچنین دستیابی به اطلاعات جدید عکاسی و مطالعه نقد‌های هنری کمک می‌کند تا خلاقیت تولید تصویر افزایش یابد .
استفاده از لقب «عکاس» شایستگی می‌خواهد و فرد ملقب به آن علاوه بر داشتن آگاهی علمی نسبت به دوربین و دانش عکاسی، باید درک و شناخت کافی نسبت به هنر و زیبایی شناسی داشته باشد.
امید است مجموعه مطالب ارایه شده در مجله آموزشی دیدنگار کمک شایانی به افزایش خلاقیت علاقمندان به عکاسی نماید.

⭐️ مشاهده فروشگاه اینترنتی دوربین و لوازم عکاسی دیدنگار  ⭐️

۱ نظر در “عکاسی، علم یا هنر؟

  1. شروین گفت:

    بحث اینکه علم از هنره یا هنر از علمه ؟
    یا کلا دوتا معقوله متفاتن یا یکین ؟
    خیلی بحث بزرگیه که از حوصله این بحث خارجه.
    ولی میشه گفت ترکیب بینظیری از همن.
    و نمیشه جداشون کرد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.