دسته بندی دوربین‌های عکاسی براساس سایز دوربین‌ها و نوع لنز آن‌ها

دسته بندی دوربین های عکاسی: براساس سایز دوربین ها و نوع لنز آنها

لازمه شناخت کارآیی دوربین‌‌ها آشنایی با طبقه بندی آن‌ها می‌باشد، همه دوربین‌ها برای همه فعالیت‌های عکاسی مناسب نیستند و با آگاهی از این مبحث می‌توان محدودیت‌ها و قابلیت‌های یک دوربین را بهتر درک نمود.در این مقاله می توانید انواع دسته بندی دوربین عکاسی مشاهده نمایید.

دوربین‌ های عکاسی بر اساس چند شاخص دسته بندی می‌شوند که در اینجا به دو الگوی اصلی اشاره می کنیم:

۱) دسته بندی دوربین‌ها براساس فرمت یا سایز دوربین

۲) دسته بندی دوربین‌ها بر اساس نحوه دریافت نور

دسته بندی دوربین‌ های عکاسی براساس فرمت دوربین یا سایز دوربین 

 

دوربین‌ های عکاسی قطع بزرگ:

دوربین های قطع بزرگ ابعاد حسگر بزرگ و توانایی ثبت تصاویر بسیار با کیفیت را دارند. قیمت زیاد و وزن بالای این سری دوربین ها، از جمله نقاط ضعف آن‌ها می‌باشد و بیشتر برای فعالیت‌های بسیار حرفه‌ای و خاص در عکاسی استفاده می‌شود.

 

دوربین‌ های عکاسی قطع متوسط یا مدیوم فرمت:

دوربین‌های قطع متوسط را در اصطلاح دوربین‌های ۱۲۰ می‌نامند و نسبت به نوع قطع بزرگ بسیار سبک‌تر شده اند و در عکاسی تبلیغاتی و صنعتی کاربرد زیادی دارند؛ کیفیت عکاسی آن‌ها بالا است و قیمت نسبتا زیادی دارند.

 

دوربین‌ های عکاسی قطع کوچک:

این دوربین‌ها را در اصطلاح دوربین‌های ۱۳۵ می‌نامند و یکی از پرکاربرد‌ترین انواع دوربین‌ها در عرصه‌های مختلف می‎‌باشند. وزن نسبتا سبک تا متوسطی دارند و توانایی انواع عکاسی را دارند. امروزه این سری دوربین‌ها به عنوان شاخص استاندارد دوربین‌های عکاسی هستند. دوربین‌های قطع کوچک را می‌توان به دو دسته دوربین‌های کامپکت و دوربین‌های خاص طبقه بندی کرد. دوربین های کامپکت ( compact camera ) شامل انواع دوربین‌های کوچک خانگی می‌شوند. این سری دوربین ها بسیار سبک هستند و قیمت کمی دارند و دارای قابلیت هایی در حد عکاسی غیر حرفه‌ای هستند. همچنین ابعاد حسگر آنها بسیار کوچک است. دوربین های خاص دوربین هایی با قابلیت های خاص هستند که برای عکاسی از سوژه های ویژه استفاده می گردند. مانند دوربین عکاسی پانوراما و یا دوربین های ورزشی و … .

 

دسته بندی دوربین‌ های عکاسی بر اساس نحوه دریافت نور

 

دوربین‌ های عکاسی تک لنزی :

دوربین‌های عکاسی اگر در ظاهر خود یک مجرای عبور نور داشته باشند با عنوان دوربین‌های تک لنزی ( single-lens camera ) شناخته می‌شوند و اگر در این ساختار آینه وجود داشته باشد، با نام دوربین تک لنزی انعکاسی یا بازتابی ( single-lens reflex camera ) معرفی می‌شوند. این سری از دوربین‌ها یکی از متداول‌ترین انواع دوربین‌های موجود در بازار هستند؛ و معمولا قابلیت تعویض لنز دارند.

دوربین های دولنزی:

دوربین‌های دو لنزی twin-lens reflex camera ( TLR ) دو مجرای عبور نور دارند؛ که یکی از این مجراهای عبور نور برای کادر بندی ( یا ویزور ) و مجرای دیگر برای ثبت تصویر می‌باشد. این سری دوربین‌ها قابلیت تعویض لنز ندارند.

دوربین‌ های عکاسی SLR :

دوربین‌های SLR دوربین‌های تک لنزی انعکاسی (بازتابی) در سری آنالوگ (که فیلم عکاسی مصرف می کنند) هستند، که شکل گیری تصویر در آن‌ها به گونه‌ای است که ابتدا از مجرای ویزور سوژه عکاسی رویت می‌شود و سپس نور از مجرای لنز وارد شده و به آینه برخورد می‌کند و روی شیشه مات تصویر را تشکیل می‌دهد و در منشور ۵ وجهی رویت می‌شود و در زمان شاتر زدن آینه و پرده شاتر کنار رفته و تصویر بر روی سطح حساس به نور، شکل می‌گیرد.

دوربین‌ های عکاسی  DSLR :

دوربین های تک لنزی بازتابی در سری دیجیتال را دوربین های DSLR می‌گویند. دوربین‌های DSLR مانند SLR ها عمل می‌کند فقط به جای فیلم از حسگر دیجیتال استفاده می‌کنند.

دوربین‌ های عکاسی SLR LIKE یا شبه SLR:

این دوربین‌ها دوربین‌های تک لنزی هستند که ظاهری شبیه به دوربین‌های تک لنزی انعکاسی دارند ولی سیستم داخلی آن‌ها متفاوت می‌باشد و قابلیت تعویض لنز ندارند. در مجرای عبور نور، شیشه مات آینه و منشور وجود ندارد و نور پس از عبور از لنز بر روی سطح حسگر دریافت می‌شود.

 

دوربین های SLR LIKE یا شبه SLR

دوربین های عکاسی  SLR LIKE یا شبه SLR

 

دوربین‌ های عکاسی بدون آینه ( Mirrorless Camera ):

 

بدنه این دوربین‌ها ( Mirrorless Camera ) مانند بدنه دوربین‌های SLR LIKE می‌باشد ولی همچون دوربین‌های DSLR قابلیت تعویض لنز دارند. دوربین‌های بدون آینه دارای تکنولوژی جدید در عرصه دوربین ها هستند و بدنه های بسیار سبک با قابلیت های کاملا حرفه ای دارند. تصویر به صورت مستقیم روی حسگر آن‌ها شکل می‌گیرد و از آینه و منشور و شیشه مات در این دسته دوربین‌ها خبری نیست.

نکته اول

در دوربین‌های آنالوگ کلاس ۱۳۵، ابعاد فریم‌ها ۲۴ در ۳۶ میلیمتر می‌باشد، در اصطلاح به دوربین‌های دیجیتال کلاس ۱۳۵ که ابعاد حسگر آن‌ها با ابعاد سطح فیلم آنالوگ برابری می‌کند، دوربین‌های فول فریم ( full frame ) یا دوربین‌های FX گفته می‌شود. برای سبک شدن بدنه دوربین و کاهش هزینه‌های مصرف کنندگان، شرکت سازنده بعضی مدل‌ها، ابعاد حسگر را کوچک‌تر کرده و آن را با فرمت APS ارایه نموده است که به آن‌ها دوربین‌های DX یا کات فریم یا کراپ دار می‌گویند.

دوربین‌های کراپ دار DX دو نوع هستند:

دوربین‌های APS-C  و دوربین‌های APS-H

نکته دوم

در دوربین‌های SLR LIKE یا همان شبه SLR ها معمولا ابعاد حسگر کوچک‌تر می‌شود تا هزینه تولید کاهش یابد و برای مصرف خانگی مناسب باشد. ولی در دوربین‌های بدون آینه معمولا ابعاد حسگر ( سنسور ) با نوع فول فریم و یا کات فریم برابری می‌کند.

شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر مقاله‌ی « آشنایی با اجزای دوربین عکاسی  » را نیز در مجله ی دیدنگار مطالعه کنید.

جهت خرید دوربین عکاسی با کیفیت و قیمتی مناسب در هر کدام از انواع دسته بندی‌های بالا می‌توانید اینجا را کلیک کنید.

 

 

⭐️ مشاهده فروشگاه اینترنتی دوربین و لوازم عکاسی دیدنگار  ⭐️

 

نویسنده: سهیل قنبرزاده عکاس و مدرس عکاسی
مجموعه آموزشی دیدنگار

خریدانواع لنزدوربین

دیدگاهی در مورد “دسته بندی دوربین‌های عکاسی براساس سایز دوربین‌ها و نوع لنز آن‌ها

  1. محمد مهدی گفت:

    بسیار بسیار عالی ممنون

    1. علیرضا شریفی گفت:

      موفق و موید باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.