اولین دوربین جهان | تاریخچه پیدایش دوربین عکاسی

تاریخچه پیدایش دوربین عکاسی و گوشی های موبایل دوربین دار

پیدایش عکاسی یک فرایند ناگهانی نبوده است و طی سالیان سال انسان با آزمون و خطا توانست ثمره کار خود را در سال ۱۸۲۶ توسط آقای ژوزف نیسه‌فور نیپس فرانسوی ببیند. اولین تصویر دنیا پس از ۸ ساعت نورگیری ثبت شد و بسیار کم کیفیت بود ولی به عنوان جرقه‌ای پر رنگ جهت آغاز فرایند تصویرنگاری، بسیار مورد بررسی قرار گرفت.
شرکت کداک ( Kodak )در سال ۱۸۹۲ در روچستر آمریکا توسط جورج ایستمن تاسیس شد. و پس از آن تحولی در توسعه عکاسی ایجاد شد. در زمان جنگ جهانی اول (۱۹۱۸-۱۹۱۴) اهمیت دوربین و عکاسی بسیار به چشم آمد و صحنه های نابی از لحظات حساس جنگی به ثبت رسید. بعد از جنگ جهانی اول، برقراری آرامش موجب ساخت دوربین های کوچک‌تر و سریع‌تر شد و به علت تعدد تولید دوربین‌ها، امکان دسترسی راحت‌تر به این ابزار برای مردم میسر شد. شاید بیشترین کارایی عکاسی پس از جنگ جهانی دوم بود (۱۹۴۵-۱۹۳۹). که پس از این جنگ خونین انسان ها به فکر ثبت تصاویر از محیط اطراف و خانواده خود افتادند.

 

تاریخچه دوربین عکاسی

با آغاز جنگ سرد و رقابت‌های شدید بین بلوک شرق و بلوک غرب (۱۹۹۱-۱۹۴۱) نیاز تکنولوژیکی جهت ثبت تصاویر غیر آنالوگ بسیار شدید شد. به گونه ای که دولت آمریکا بودجه سنگینی جهت تولید ابزاری که بتوان با آن بدون نیاز به فیلم عکاسی اقدام به ثبت و مخابره تصاویر نمود تخصیص داد. سرانجام مطالعات دانشمندان در این عرصه به ثمر نشست و درسال ۱۹۷۵ از اولین دوربین دیجیتال دنیا رونمایی شد. این دوربین بسیار ابتدایی و با کیفیت تصویر بسیار پایین بود ولی نیاز به این ابزار جادویی به قدری جدی بود که به سرعت تکامل یافت و امروزه به راحتی می توان این ابزار را بر روی تلفن همراه در اختیار داشت.
اولین گوشی تلفن همراه که دوربین دار شد توسط آقای فیلیپ کان ( Philippe Kahn ) ساخته شد. آقای کان که منتظر تولد فرزندش بود ناگهان به فکر ساخت ابزاری افتاد که بتواند به کمک گوشی موبایل تصویر را به دیگران نشان دهد. پس از بررسی های زیاد در نهایت در سال ۱۹۹۷ به کمک شرکت شارپ ( sharp ) ژاپن موفق به ساخت اولین تلفن موبایل دوربین دار شد.
پس از این فکر خلاق تقریبا نیاز به ثبت و مخابره تصاویر به گونه‌ای شده که کسی گوشی بدون دوربین خریداری نمی‌کند و در هر لحظه سعی به ثبت تصاویری از خود و محیط اطراف دارد. امروزه حجم بسیار زیادی ازانتقال اطلاعات به صورت عکس می باشد.
ورود دوربین های عکاسی به ایران تقریبا مقارن با دوره قاجار بین سالهای ۱۸۵۰-۱۸۶۰ میلادی می باشد. با ورود عکاسی به ایران تصاویری بسیار زیبا از زندگی مردم آن دوران و دربار شاه به ثبت رسیده است.

تاریخ عکاسی

تاریخ عکاسی | تاریخچه دوربین عکاسی

به طور کلی می‌توان چنین بیان کرد که تاریخچه‌ دوربین عکاسی به قبل از اختراع آن باز می‌گردد. در واقع اساس ساخت دوربین عکاسی که یک جعبه تاریک بود در قرن 11 میلادی ساخته شد و در ابتدا برای مشاهده‌ کسوف مورد استفاده قرار می‌گرفت. این جعبه‌ تاریک که توسط ابن هیثم ساخته شده بود، به واسطه‌ جنگ‌های صلیبی به اروپا راه یافت و مورد استفاده‌ نقاشان قرار گرفت. استفاده از جعبه‌ تاریک در هنر نقاشی را می‌توان از یادداشت‌های لئوناردو داوینچی که جزو نقاشان نابغه‌ قرن 16 بود متوجه شد. لئوناردو داوینچی از این اتاقک تاریک برای طراحی دقیق مناظر و پرسپکتیو صحیح استفاده می‌کرد. البته آن زمان این جعبه‌ تاریک تنها برای پردازش تصویر مورد استفاده قرار می‌گرفت و امکان چاپ وجود نداشت.

بی شک یکی از مهمترین و تاثیرگذار ترین اختراعات بشر در قرون گذشته دوربین عکاسی است. جعبه جادویی که امروز به صورت کاملاً بدیهی در دسترس درصد بسیار زیادی از جامعه قرار گرفته و هر کسی می‌تواند هر لحظه که اراده کند با موبایل خود تصاویری را ثبت کند. دوربین تا 50 سال گذشته تکنولوژی کاملاً عجیب و غریب و نایاب بوده است که هم کیفیت امروزه را نداشته و هم این که افرادی خواص و محدود به آن دسترسی داشتند.

در ادامه قرار است تا به صورت خلاصه‌وار به تاریخچه دوربین عکاسی و نحوه رشد و پیشرفت تکنولوژی در حوزه دوربین‌های عکاسی در دنیا بپردازیم. مقالات، مطالب و منابع مختلفی در رابطه با تاریخچه پیدایش دوربین‌های عکاسی و ثبت تصویر در دنیا وجود دارد. برخی می‌گویند ساخت دوربین از فرانسه شروع شده، برخی می‌گویند انگلستان و برخی دیگر معتقدند که در یونان باستان و امپراطوری چین این موضوع ورود پیدا کرده است. اما چون منابع پراکنده هستند ما هم اشاره به کشور خاصی نمی‌کنیم.

پیدایش اتاقک تاریک

اما استفاده‌ای که از دوربین عکاسی یا صنعت ثبت تصاویر در ابتدای پیدایش آنها می‌شده هیچ ربطی به چیزی که در حال حاضر در زندگی بشر وجود دارد نداشته است. در واقع اولین استفاده‌هایی که بشر از نور و تصاویر می‌کرده است چیزی با مضمون خانه تاریک یا اتاقک تاریک بوده است. یک اتاقک مکعبی کوچک را در نظر بگیرید که تمام وجوه آن کاملاً پوشیده است و هیچ نوری به داخل آن اتاقک وارد نمی‌شود.

در یکی از وجه‌های آن سوراخی دایره‌ای شکل وجود دارد که تنها راه ورود نور به داخل اتاق است. این اتاق را در هر فضایی از طبیعت قرار دهید می‌توانید تصویر مناظر روبروی سوراخ را به داخل اتاق منعکس کرده و آنها را ببینید. البته این تصویر معکوس است. جالب است بدانید هر چه قطر سوراخ روی اتاقک کمتر می‌شود، تصویر واضح‌تر و با کیفیت‌تر منعکس می‌شود و برعکس هر چقدر قطر سوراخ بیشتر می‌شود، و در واقع نور بیشتری از سوراخ عبور کند، تصویر تار تر و نور زیاد منعکس می‌شود.

گفته می‌شود این اتاقک بیشتر برای نمایش و نقاشی نقاشان آن دوره کاربرد داشته است. به این ترتیب که سوژه جلوی سوراخ اتاق قرار می‌گرفته و با نصب یک پرده بوم در قسمت داخلی اتاق نقاش شروع به نقاشی منازل روبروی سوژه اصلی خود می‌کرده است. مخترع اتاقک تاریک دانشمند مسلمان حسن ابن هیثم بوده که در کتب لاتین به پدر علم مدرن اپتیک از آن نام می‌برند. همانطور که مطالعه کردید، نمونه‌های اولیه هیچ ربطی به دوربین عکاسی نداشتند و تنها از آنها برای سرگرمی و یا در بهترین حالت نقاشی استفاده می‌شده است.

تاریخ عکاسی

تجهیز اتاقک تاریک | تاریخچه دوربین عکاسی

گفته می‌شود در سال ۱۵۶۸ دانیلو باربارو این اتاقک تاریک را با یک عدسی و یک دریچه قابل تغییر مجهز کرد و این موضوع باعث شد تا تصاویری واضح‌تر به درون اتاق منعکس شود. حتی پس از تجهیز شدن اتاق تاریک به عدسی محدب، همچنان امکان چاپ وجود نداشت و تنها تصاویر با وضوح بیشتری قابل مشاهده بود. تا اینکه یک شیمیدان آلمانی به نام شولتز به طور اتفاقی سیاه شدن املاح نقره در اثر تابش نو را مشاهده کرد که همین امر سرآغاز انجام فعالیت‌های جدیدی برای شناسایی مواد حساس به نور بود و منجر به یک انقلاب بزرگ در تاریخچه‌ عکاسی شد. پس از آن در سال 1819 یک دانشمند انگلیسی به نام سرجان هرشل موفق به کشف هیپوسولفیت دوسود شد که تحت عنوان محصول ثبوت شناخته می‌شد. همین دانشمند نیز برای نخستین بار از الفاظ Negative و Positive در رابطه با تصاویر استفاده کرد. استفاده از این اتاق ادامه داشت تا در سال ۱۸۲۶ توماس وج وود با استفاده از کاغذ مخصوص تصاویر غیر ثابتی به دست آورد. در واقع یک کاغذ که محلولی روی آن ریخته شده بود می‌توانست به تابش نور واکنش دهد.

به این صورت که هرگاه در برابر نور آفتاب قرار می‌گرفت رنگ اصلی خود را از دست می‌داد و به کلی سیاه رنگ می‌شد. با استفاده از این کاغذ و محلول مخصوص، اجسامی را یا تصاویری را روی کاغذ قرار می‌دادند، قسمت‌هایی که نور به آن تابیده بود به رنگ خودشان باقی می‌ماند و سایر قسمت‌ها سیاه می‌شد. در واقع این نوع کار ایده‌های اولیه از تصاویر امروزی بوده است. البته که این نوع تصاویر عمر زیادی هم نداشتند و اگر کاغذ را بعد از تشکیل تصویر روی آن، دوباره روبروی آفتاب قرار می‌دادید کاغذ به طور کامل سیاه می‌شد و تصویر آن نیز از بین می‌رفت.تاریخ عکاسی

تاریکخانه

جالب است به موضوع تاریک خانه نیز اشاره کنیم. تاریک خانه‌ها در واقع نسخه آپدیت شده از همان اتاق‌های تاریک سال‌های گذشته هستند که در واقع سال‌های زیادی عکاسی و صنعت عکاسی در تاریک خانه‌ها اتفاق می‌افتاده است. باتیستا یک محقق ایتالیایی است که در اواسط قرن ۱۶ مقاله‌ای ارائه داد و نحوه استفاده از تاریک خانه را در آن شرح داد. البته در آن زمان استفاده از تاریک خانه موضوع عجیب و غریبی به نظر می‌رسید و به نوعی باتیستا به جادوگری متهم شده بود.

تاریک خانه پیچیدگی‌ها و عجایب مخصوص به خود را دارد که در این مطلب قصد پرداختن به آنها را نداریم اما در همین حد بدانید که یک تاریک خانه نباید هیچ‌گونه نوری حتی به اندازه یک نوک سوزن به داخلش وارد شود. در یک تاریک خانه باید آب گرم و سرد تامین شود تا بتوان یک آب با دمای متعادل تامین کرد. هوای داخل اتاق تاریک خانه باید به طور مرتب تهویه شود و با هوای جدید تعویض شود. دمای اتاقک تاریک خانه باید بین ۱۸ تا ۲۶ درجه ثابت باشد وگرنه عکس‌های شما از بین خواهند رفت.

اولین دوربین عکاسی تاریخ

یک نویسنده‌ آلمانی به نام ژوهان ژان در سال 1685 یک طرح اولیه را به عنوان دوربین رفلکسی دستی طراحی کرد، اما زمانی که وی این طرح را در اختیار مخترعان قرار داد مخترعان نتوانستند دوربین را از لحاظ فیزیکی درک کنند. تا این که در سال 1816 ژوزف نی یپس که یک مخترع فرانسوی بود، نمونه‌ اولیه دوربین عکاسی را بر اساس طرح ژوهان ژان ساخت. ژوزف نی یپس توانست تصاویر را بر روی کاغذی که با محلول کلرید نقره پوشانده شده بود ایجاد کند که این تصویر به عنوان اولین عکس تاریخ به شمار آمده و هم اکنون در دانشگاه تگزاس به نمایش گذاشته شده است.

نمونه ادیت شده اولین عکس جهان

اولین عکس به جا مانده در جهان که در حدود سال ۱۸۲۶ میلادی توسط جوزف نی یپس فرانسوی به ثبت رسیده است.

از آن‌جایی که هنر عکاسی مربوط به یک کشور خاص نبوده و اکتشافات و اختراعات مختلفی از دانشمندان کشورهای مختلف در ظهور این صنعت تاثیرگذار بوده است، نمی‌توان تاریخچه‌ آن را به یک کشور خاص نسبت داد. اما همانطور که گفته شد ساخت اولین دوربین و ثبت اولین تصویر توسط ژوزف نی یتس فرانسوی در سال 1826 انجام شده است. همچنین دوربین عکاسی با مفهوم امروزی در سال 1837 توسط یک فیزیکدان فرانسوی به نام لوئی ژاک مانده داگر اختراع شد. این فیزیکدان برای ساخت اولین دوربین عکاسی از یک جعبه‌ چوبی استفاده کرد و از روش ابداعی خود یعنی داگرئوتایپ در ساخت دوربین بهره برد. این روش ابداعی سال‌ها بعد تحت عنوان فتوگرافی شناخته شد.

 

تاریخ عکاسی

انقلاب صنعت عکاسی | دوربین کداک

در سال ۱۸۸۴ جورج ایستمن مخترع آمریکایی بود که ایده‌های ابتدایی را در مورد صنعت عکاسی ایجاد کرد. شاید امروزه توجه زیادی به آن نشود اما در زمان خود توانست انقلابی عظیم در صنعت عکاسی ایجاد کند. این مخترع آمریکایی رول عکاسی را اختراع کرد. جورج ایستمن با اختراع دوربینی که با فیلم رولی کداک کار می‌کرد، انقلابی عظیم را در صنعت عکاسی ایجاد کرد.

تا قبل از آن داشتن یک عکس خانوادگی یا همچین چیزی برای هر شخص و خانواده‌ای در دنیا امکان‌پذیر نبود و افرادی بسیار محدود به دوربین عکاسی دسترسی داشتند. اما می‌توان گفت بعد از اختراع این رول عکاسی و دوربین که در سال ۱۹۰۰ تولید و راه‌اندازی شد، کمی دسترسی به دوربین عکاسی و ثبت لحظات و تصاویر در بین مردم راحت‌تر شد و افراد بیشتری توانستند به دوربین‌های عکاسی دسترسی داشته باشند.

جذابیتی که این دوربین برای افراد ایجاد کرده بود قابلیت حمل و نقل آسان بود. شما می‌توانستید در هر فضا و مکانی که دوست دارید، دوربین را حمل کرده و تصویر خود را ثبت کنید. این موضوع تا قبل از آن به هیچ وجه امکان‌پذیر نبود و افراد برای ثبت تصویر باید به عکاسخانه‌ها مراجعه می‌کردند. شرکت کداک میلیون‌ها تعداد از این دوربین را فروخت و با شعارهای تبلیغاتی مثل “ثبت لحظه با کداک” و یا “ثبت لحظات جشن زندگی” تا دهه ۶۰ به فروش این مدل از دوربین خود ادامه داد.

تاریخ عکاسی

تاریخچه دوربین‌های عکاسی

دوربین داگرئوتایپ (قدیمی‌ترین دوربین عکاسی)

همانطور که گفته شد اولین و قدیمی‌ترین دوربین عکاسی توسط لوئی داگر در سال 1837 ساخته شد که در ساخت آن از روش ابداعی وی یعنی داگرئوتایپ استفاده گردید. در واقع از آن‌جایی که روش داگرئوتایپ نخستین روش موفق برای ثبت دائمی عکس‌ها بود، اولین دوربین اختراع شده در سال 1837 نیز به عنوان دوربین داگرئوتایپ نیز شناخته می‌شود. ساز و کار این دوربین به این گونه‌ بود که به یک صفحه‌ نقره‌ای برای مدتی بخار ید داده می‌شد تا یک قشر نازکی از ید بر روی نقره قرار گیرد. پس از آن صفحه در مقابل دوربین قرار گرفته و عکسبرداری انجام می‌شد.

دوربین داگرئوتایپ و یکی از عکس‌های ثبت شده با آن در سال 1837

دوربین عکاسی پانوراما

پس از دوربین داگرئوتایپ در سال 1859 یک مخترع انگلیسی به نام توماس ساتن اولین دوربین با قابلیت عکاسی پانوراما را اختراع کرده و به ثبت رساند.

دوربین 35 میلی‌متری

در سال 1905 مخترعی به نام جنس پاول اندرسون اولین دوربین 35 میلی‌متری را در کشور دانمارک تولید کرد. سپس شرکت آلمانی لیکا در سال 1914 به تولید دوربین‌های 35 میلی‌متری پرداخت که بعدها به استانداردی برای بقیه‌ دوربین‌های فیلمی تبدیل شد.

ورود دوربین عکاسی SLR | تاریخچه دوربین عکاسی

درست است که شرکت کداک یکی از بنیانگذاران و ایجادکنندگان رونق در صنعت عکاسی بود، اما تمام این امتیاز برای کداک نیست، بلکه شرکت‌ها و کمپانی‌های دیگر نیز در این سال‌ها در حال تحقیق و توسعه و تلاش برای تولید دوربین‌های عکاسی بهتر بودند. با شروع جنگ جهانی دوم نسل جدیدی از دوربین‌های عکاسی با نام اس‌ال‌آر وارد صنعت تصویربرداری شدند.

این دوربین‌ها هم کوچک‌تر بودند و هم سبک‌تر و نسبت به پیشینیان خود محبوبیت بیشتری در بین افراد پیدا کردند. در زمان جنگ و آن دوره به خصوص در تاریخ که ثبت لحظات و تصاویر بسیار مهم و جذاب بود دوربین کمک زیادی به افراد کرد.

تاریخ عکاسی

دوربین عکاسی فوری | پولاروید

اولین دوربینی که می‌توانست به طور فوری همان لحظه‌ای که عکس را گرفته‌اید تصویر را به شما تحویل دهد، در سال ۱۹۶۵ وارد بازار شد و با نام پولاروید به یکی از پر فروش‌ترین دوربین های تاریخ تبدیل شد. بعد از آن در سال ۱۹۷۸ شرکت ژاپنی قابلیت فوکوس اتوماتیک دوربین را تولید کرد که هم جمع و جور بود و هم تحولی دیگر در صنعت عکاسی محسوب می‌شد.

تاریخ عکاسی

دوربین موبایل

اما بعد از این همه فراز و نشیب در صنعت عکاسی تقریباً در حدود ۲۰ سال پیش اولین تلفن همراهی که به دوربین عکاسی مجهز بود در کشور ژاپن معرفی و وارد بازار شد و بعد از آن شرکت‌ها و کمپانی‌های دیگری مثل سامسونگ و نوکیا تلاش کردند تا از این صنعت جانمانند و دوربین‌های عکاسی را به تلفن‌های همراه اضافه کنند.

تاریخ عکاسی

دوربین عکاسی دیجیتال | تاریخچه دوربین عکاسی

با گذشت زمان اولین دوربین دیجیتالی در سال ۲۰۰۵ از کمپانی کنون روانه بازار گردید که از آن زمان به بعد پیشرفت‌های مختلف و عظیمی در صنعت دوربین‌های عکاسی به وجود آمده است. در این مطلب با هم مطالعه کردیم که دوربین‌های عکاسی چه سیر تکاملی جالبی را طی کردند تا به همچین چیزی که امروز به آنها دست پیدا کردیم برسیم.

اما واقعاً نهایت پیشرفت دوربین‌های عکاسی همین چیزی است که امروز آن را مشاهده می‌کنیم؟ مثلا ۲۰ یا ۳۰ سال آینده چه اتفاقی در صنعت تصویربرداری و عکاسی خواهدن افتاد و چگونه می‌توان یک تصویر را ثبت کرد. امروز که به راحتی با یک دکمه می‌توان عکسی به شدت با کیفیت را با یک گوشی موبایل آیفون ثبت کرد. آن زمان هم قطعاً با پیشرفت تکنولوژی تصویربرداری از این راحت‌تر و با کیفیت‌تر شده است. هیچ چیز غیر ممکن نخواهد بود.

نسخه‌ دیجیتالی دوربین‌های SLR تحت عنوان دوربین‌های DSLR شناخت می‌شود. این دوربین‌های عکاسی تحت عنوان دوربین‌های دارای آینه نیز شناخته شده که ذخیره‌سازی عکس‌ها به جای نگاتیو بر روی مموری انجام می‌شود. دوربین‌های DSLR قادر به ثبت تصاویر باکیفیتی بوده و از محدوده‌ ایزوی بالایی برخوردار هستند. این دوربین‌ها دارای منظره‌یاب‌های اپتیکال بوده و امکان نصب انواع فیلترها بر روی لنز‌ آن‌ها وجود دارد.

دوربین‌های عکاسی بدون آینه

فناوری ساخت دوربین‌های عکاسی پس از دوربین‌های DSLR نیز ادامه داشته است که یکی از دوربین‌های نسل جدید تحت عنوان دوربین‌های بدون آینه یا Mirrorless شناخته می‌شود. این دوربین‌ها نسبت به دوربین‌های DSLR وزن کمتر و اندازه‌ کوچکتری داشته که همین امر قابلیت حمل آسان آن‌ها را فراهم می‌کند. بر خلاف دوربین‌های DSLR که به منظره‌یاب‌های اپتیکال مجهز شده‌اند در دوربین‌های بدون آینه از منظره‌یاب الکتریکی استفاده شده است. ثبت تصاویر در دوربین‌های بدون آیینه بسیار سریع‌تر و قوی‌تر از دوربین‌های DSLR می‌باشد. با این حال عمر باتری آن‌ها نسبت به دوربین‌های دارای آینه کمتر است. لازم به ذکر است که کیفیت تصاویر ثبت شده با دوربین‌های بدون آینه و دارای آینه تفاوت چندانی با یک‌دیگر ندارد.

آموزش تاریخ عکاسی

قدم به قدم شناخت مراحل پیدایش عکاسی بسیار جذاب است. شما می‌توانید علاوه بر مطالعه این مقاله، در فضای اینترنت به جستجوی تاریخ عکاسی بپردازید. اما ما پیشنهاد جذاب‌تری برای شما داریم. شرکت در کلاس عکاسی بهترین آموزشگاه عکاسی تهران ! در دوره‌های آموزش عکاسی می‌توانید پیش از آشنایی با عملکرد دوربین‌های امروزی با زیر و بم پیدایش عکاسی آشنا شوید و سوالات خود را از مدرسان حرفه‌ای عکاسی بپرسید. کسب دانش در کنار تجربه همیشه مسیر موفقیت را برای شما روشن می‌کند.

شما به عکاسی با چه دوربینی بیشتر لذت می‌برید؟ آیا به حضور در تاریکخانه و عکاسی با دوبین‌های آنالوگ علاقه دارید یا شیفته دوربین‌های دیجیتال امروز هستید؟ آیا تجربه عکاسی با دوربین‌های قدیمی را دارید؟ حتماً نظرات و تجربیات خود را برای ما بنویسید و اگر این مقاله برای شما آموزنده بود آن را برای دوستانتان بفرستید.

 

 

⭐️ مشاهده فروشگاه اینترنتی دوربین و لوازم عکاسی دیدنگار  ⭐️

خریدانواع دوربین عکاسی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.